lördag 11 februari 2012

Jag berättade för en kompis ....

... att jag var så glad över mina resultat gällande pulsen i vila och att fitness testet visade att jag var vältränad och jag hyllade pulsklockan som träningskompis!

Och då startade diskussionen ...  min kompis tyckte inte alls att jag skulle lita så mycket på min pulsklocka och att min puls på 46 inte alls sa att jag var vältränad eller att fitness testet med min pulsklocka som mäter min kondition vid vila var något jag skulle lita på som sa att jag var mycket vältränad.  Hon ansåg inte att vilopulsen har något med vad man har för kondition. Hon tyckte jag skulle gå och testa min kondition genom att köra det kända "cykel-konditions-testet" istället och inte alls lita på pulsklockan. 

Av det lilla jag faktiskt läst mig till sen jag köpte min pulsklocka rent spontant så fattar jag det som att har man låg puls har man en bra kondition. Det står ju överallt!?! Varför är det så populärt att använda pulsklocka om det är så pass missvissande!?! 

Självklart tar jag detta som kritik mot mig men det tror jag inte hon kanske insåg att hon kritiserade mig och påstår att jag inte alls har bra kondition eftersom hon uppenbarligen inte tycker jag ska lita på pulsklockan och hellre göra ett cykeltest.

Jag vill att ni som läser detta blogginlägg kommenterar och berättar eran uppfattning om det hela. Vad kan man utläsa av att veta sin puls?

Jag anser inte att jag kastat 1600:- i sjön, jag anser att jag gjort en väldigt bra investering! Den hjälper mig i träningen, jag ser min dagsform och den hjälper mig att träna hårdare om den visar att jag ligger lågt rent pulsmässigt. Den är toppen! 

Jag vet att jag är vältränad (eller pulsklockan har fått mig att inse det) och bli kritiserad för att jag inte skulle vara det, ja det gör mig faktiskt irriterad! Skulle man i huvudtaget orka träna så mycket som jag gör om man inte var vältränad?



2 kommentarer:

Monica sa...

Hej!
Jag tycker en pulsklocka är en toppengrej! Den kan man använda till massor som jag sagt tidigare. Själv använder jag den just nu enbart när jag kör intervallträning löpning och även när jag väljer att lägga pulsen på exakt 80% av min maxpuls och springer bara efter pulsslagen, inte hastigheten.

Att mäta vilopulsen är ett riktmått till hur man mår/vältränad man är/kondition man har etc.

I allmänhet brukar en låg vilopuls visa på att man har bra kondition. Jag ser det som ett bra riktmärke.

Det jag använder mig själv för att kolla min kondition (förutom att jag märker om konditionen är bättre eller sämre under själva träningen. Jag orkar springa längre nu än för ett halvår sen..) är att jag ser hur fort pulsen sjunker tillbaka till vad jag började med när jag tränade.

Ex när jag kör spinning Activio (pulsbaserad spinning) kollar jag hur fort min puls sjunker efter att jag klivit av cykeln. Tar det lång tid, är jag inte i form (dålig kondition eller sjuk) går det fort är jag i bättre form.

Om man inte vet sin maxpuls brukar man kunna lägga in ålder i klockans system och då räknar den ut ens maxpuls. Ofta räknas den som 220-ålder. I mitt fall skulle den vara 184 slag/min. Vilket är helt galet.

Enligt den uträkningen skulle jag vara död på flera av mina träningspass. När jag kör intervallträning löpning ökar jag pulsen till ca 193-194 slag (långt över min förmodade maxpuls enligt genomsnittet).

Man ska ta alla dessa standardinställningar med en nypa salt. Jag råder dig att gå och göra ett maxpulstest där du får veta DIN maxpuls, inte en genomsnittlig. Då kan du använda pulsklockan för att träna i olika pulsintervaller (förbränning ca 70-80%?) och kondition (över 80% upp mot 90%) Har inte stenkoll på de olika zonerna. (Min uppmätta maxpuls vid spinning ligger på 207 slag/minut och när jag kör intervall i spinning toppar jag pulsen på 200 slag ibland)

Ett enkelt test att kolla sin egen kondition är att inte haka upp sig så mycket på själva siffran för vilopuls. Kolla istället vad den står på INNAN träningen.
Använd sedan din pulsklocka och mät hur fort du kommer tillbaka till den pulsen efter ett träningspass där du rejält höjt pulsen under en längre tid. Tror att du får en mycket bra fingervisning om hur du ligger till då. Och om vilopulsen är låg är det ju bra!

Och som du säger själv. Du vet själv om du har bra kondition eller inte. I ditt fall har du pulsklockan som hjälpmedel. Du får bjuda med din kompis på ett pass så får hon/han se.

Själv suktar jag efter en pulsklockan med gps och som klarar simning också... och som man kan registrera fler träningsformer i ett pass. Så jag får med växlingar mellan simning, cykel och löpning. Men den är dyyyr. :-)

Sara sa...

Jag vet ingenting alls om pulsklockor, men är du nöjd med den så tycker jag det är det som borde vara viktigaste :-D